Med tidenes høyeste kundeutbytte fikk de på plass den siste detaljen
Sofie og Krister Brandeggen har fått familiehjemmet de har drømt om på Tasta – godt hjulpet av forholdet til den lokale banken.
– Nå har vi fått kundeutbytte hvert år de siste sju årene, og for å si det sånn: Vi har aldri lurt på hva vi skal bruke pengene på, sier Sofie Brandeggen og smiler mens hun viser frem den nyoppussede eneboligen på Tasta.
Sammen med ektemannen Krister har de lagt ned en betydelig innsats med å renovere og utvide eneboligen fra 1958. De første årene etter at de kjøpte boligen i 2015 ble de opprinnelige 120 kvadratmeterne tatt rom for rom.
For snaut fire år siden bygget de på huset og har nå totalt 200 kvadratmeter med boltreplass. Inkludert i dem er en 27 kvadratmeter godkjent leilighet som gir gode leieinntekter.
– For oss har kundeutbytte fra Rogaland Sparebank vært en veldig kjekk bonus. Det kommer alltid godt med. I år igjen gikk det til oppussing, men det var øremerket et helt konkret prosjekt, sier ekteparet Brandeggen.
Utbytte år etter år
Rogaland Sparebank var blant de første bankene i Norge som innførte kundeutbytte til sine kunder. Det er en viktig del av bankens strategi for å kunne gi tilbake til lokalsamfunnet og belønne kundenes lojalitet.
I år betales det ut kundeutbytte for syvende året på rad, og aldri tidligere har tildelingen vært høyere. Totalt skal det betales ut 77 millioner kroner til bankens kunder.
Sofie og Krister Brandeggen har mottatt kundeutbytte hvert eneste år siden oppstarten, og totalt har de fått utbetalt hele 55.204 kroner. Årets kundeutbytte er alene på pene 12.183 kroner.
– Vi er akkurat ferdig med gårdsrommet og alt arbeidet vi har gjort utenfor. Årets kundeutbytte dekker den nylagte singelen vi har lagt, så det passet helt perfekt, sier Sofie og smiler.
– Svært viktig for oss
Kundeutbytte er en særdeles hyggelig bonus for ekteparet på Tasta, men de legger ikke skjul på at den desidert viktigste grunnen til at de har valgt Den Gule Banken, Sandnes Sparebank er tilgangen på egen rådgiver.
– Dette med en egen, personlig rådgiver er svært viktig for oss. Når vi trenger hjelp til økonomiske ting, tar vi bare kontakt med rådgiveren vår. Da kan hun gi oss en ramme som vi kan operere innenfor, sier Sofie, som til daglig jobber som ingeniør i Equinor. Krister jobber i Aker BP.
– Forholdet vi har til rådgiveren vår er noe som gjør at vi føler oss så godt ivaretatt i banken. Vi har en del ordninger på jobb med tilbud fra ulike banken, men når vi tar dette med kundeutbytte inn i regnestykket, kommer banken vår veldig godt ut. I tillegg har vi vår helt egen rådgiver, og da har vi sett at Rogaland Sparebank er den beste banken for oss, sier Sofie.
Den kommentaren faller naturligvis i god jord hos rådgiver Kristine Netland Haver.
– Vi skal være en bank som det er lett å få tak i. Vi er tett på kundene våre og skreddersyr ofte økonomiske løsninger for dem. I tillegg er det jo selvfølgelig alltid kjekt når vi kan dele overskuddet med kundene våre, sier Netland Haver.