Hopp til innholdet
Jente sjekker mobilbanken mens hun holder en kopp te.
Det skal være enkelt å sjekke bank- eller kredittkortet uansett hvor du er.
Kredittkort

Nyttige korttjenester som forenkler hverdagen

Å sjekke transaksjonene, hente PIN-koden eller få tak i det digitale kortet bør være enkelt. Da bruker du mindre tid på bank-ting og får mer tid til det som virkelig betyr noe. Her får du en kortfattet oversikt over det du kan fikse selv med noen få tastetrykk i mobil- og nettbanken.

Slik finner du korttjenestene i mobil- og nettbanken:

  • Logg inn i nettbanken eller åpne Eika Mobilbank på telefonen din.
  • Har du valgt å få vist kortene dine blant dine favorittkonti vil disse vises på forsiden i mobil- og nettbanken. Har du ikke merket dem som favoritt, må du velge Kort fra menyen øverst til høyre.
  • Velg ditt bank- eller kredittkort. Korttjenestene åpnes på egen side.

Fellestjenester for bank- og kredittkort

Digitalt kort er rett og slett plastkortene dine - bare digitalt. Ditt digitale bank- og kredittkort finner du kun i mobilbanken. Visning av kortet krever ansiktsgjenkjenning. For å aktivere tjenesten behøver du bare gjøre dette en gang. 

Her er noen av fordelene med digitalt kort:

  • Med digitalt kort slipper du å finne frem det fysiske kortet når du vil handle på nett.
  • Du kan legge inn kortet ditt i ulike digitale lommebøker som f. eks Google Pay eller Samsung Pay og bruke det umiddelbart før du har mottatt det fysiske kortet i posten.
  • Du kan også registrere kortene dine i ulike apper, som for f. eks Vipps, Vy, Ruter mens du er på farta. 
Lurer du på hva PIN-koden din er? Her kan du sjekke PIN-koden på samtlige av dine bank- og kredittkort hos oss. Koden vises på skjermen i 30 sekunder før den skjules igjen.

Har du mistet eller blitt frastjålet bank- eller kredittkortet kan du enkelt sperre det ved å enten sperre kortet midlertidig eller permanent.

  • Sperrer du kortet midlertidig kan du åpne det uten å måtte bestille nytt kort. Det lønner seg å gjøre dette dersom du mistenker at kortet ikke er mistet men heller ligger et eller annet sted hjemme, i bilen eller på kontoret. Du åpner kortet ved å velge "Åpne kortet". Den midlertidige sperren blir da opphevet med en gang.
  • Sperrer du kortet permanent må du først oppgi årsak til sperringen - mistet, stjålet, misbrukt, andre årsaker. Deretter kan du krysse for om du ønsker å motta nytt kort.
Ønsker du å sperre kortet for bruk i enkelte deler av verden? Her kan du bestemme selv hvor ditt bank- eller kredittkort skal brukes. 
 
Alle våre kort er åpne for bruk i Norge, men utover det er det du som avgjør om du ønsker å kunne bruke kortet i Europa, Afrika, Asia osv. Vi anbefaler at du sperrer kortet for bruk i regioner du ikke befinner deg i. 
 
Du kan når som helst endre betingelsene for regionsperren avhengig av hvor du befinner deg og hva du ønsker å handle. Endringene under brukstillatelser blir iverksatt umiddelbart.

I tillegg kan du velge om du ønsker å kunne bruke kortet på nett eller sperre det for netthandel.
God oversikt over utgiftene er viktig for å opprettholde kontroll over økonomien. Her finner du alle bevegelser på ditt bank- eller kredittkort utført i løpet av de siste 24 måneder. Du kan sortere oversikten per måned og se både bokførte kjøp og reserverte beløp.
 
Ønsker du å se mer utfyllende transaksjonsdetaljer, kan du gjøre dette ved å klikke på transaksjonen eller beløpet du behøver mer informasjon om. Detaljene åpner seg i egen boks.

Her ser du kort som tilhører kontoer du disponerer eller har fullmakt på. Det kan f.eks. være juniorkort eller ungdomskort til barn og ungdom, tilleggskort til din partner, kort til personer du er verge for eller kort tilhørende andre kontoer som du har fullmakt på.

Tjenesten Andre kort er tilgjengelig kun for bankkort.

Har du blitt belastet med et beløp dobbelt, ikke mottatt en vare du har bestilt eller er utsatt for svindel? Du kan enkelt opprette en reklamasjonssak hos vår samarbeidspartner Nets. Sjekke deres reklamasjonsportal her.
Ønsker du å legge inn ditt bank- eller kredittkort i Google Wallet kan du gjøre det nesten "automagisk" ved å trykke på denne knappen i mobil- og nettbanken. Da blir det valgte kortet lagt inn i Google automatisk uten at du trenger å legge inn kortopplysningene dine manuelt. Det eneste du behøver å gjøre er å godkjenne vilkårene underveis, resten skjer av seg selv.

Ekstra tjenester kun for kredittkort

Øke kredittgrensen
Har din økonomiske situasjon endret seg og du behøver mer i kreditt, kan du enkelt søke om økt kredittgrense ved å fylle ut den elektroniske søknaden. 

Du vil bli bedt om å besvare en rekke spørsmål om din økonomi og godta en ny kredittvurdering. Så snart søknaden er signert vil du få tilbakemelding om denne er innvilget eller krever manuell behandling. 

Dersom vi behøver å se litt nærmere på denne vil du få tilbakemelding fra vår kredittavdeling vedrørende søknadens utfall.

Senke kredittgrensen
I noen tilfeller kan det være lurt å redusere kredittgrensen. Her kan du selv bestemme hva kredittrammen din skal være og velge et lavere beløp dersom det passer bedre for din økonomiske situasjon. Det eneste du behøver å gjøre er å velge kort, velge kredittgrense og bekrefte endringen. Kredittgrensen vil bli nedjustert automatisk og du vil motta kvittering for at endringen er utført.

Ønsker du å øke kredittgrensen på et senere tidspunkt igjen, må du levere søknad om kredittøkning ved å flytte ut skjemaet under Øk grense.

Her kan du enkelt overføre et beløp fra kredittkortet ditt til en annen konto.

Det eneste du behøver å gjøre er oppgi:

  • Kontonummer beløpet skal overføres til
  • Ønsket beløp - Du kan overføre inntil disponibelt beløp (inkl. gebyrer) og minimum 1 000 kr. 
  • Kommentar - du kan fylle ut dette feltet f. eks ved betaling av reiser. Her kan du oppgi reiseoperatørens navn, KID-nummer eller annen nødvendig betalingsinformasjon.

Beløpet vil være tilgjengelig på mottakers konto i løpet av et par virkedager.
Tjenesten koster 100 kr og renter vil bli beregnet fra samme dag.

Her kan du enkelt melde deg på eller melde deg av fordelsprogrammet knyttet til Eika Kredittkort. Bli kjent med fordelsprogrammet her.
Har du utsatt betalingen over tid og ønsker å gjøre noen ekstra innbetalinger på kredittkortet? Eller vil du ha løpende kontroll over utgiftene og betale ned det du skylder med en gang?
 
Hos oss kan du betale ned på det du skylder uavhengig av den månedlige fakturaen. Her finner du utestående saldo og KID- og kontonummer for innbetaling. KID- og kontonummeret er det samme hver gang.

Vi gjør oppmerksom på at saldoen ikke tar hensyn til renter som ennå ikke er bokført. Behøver du skyldig beløp inkludert påløpte renter, må du ta kontakt med kundesenteret for en eksakt beregning.

Et generelt råd er å betale det du har brukt på kredittkortet regelmessig, så slipper du store utgifter på en gang!
Behøver du kopi av tilsendte faktura eller årsoppgave? Her finner du kopi av dine kredittkortfaktura på alle kredittkort utstedt fra Eika Kredittbank og årsoppgaver for de siste 2 år.