Bankbytte ble nøkkelen til nytt hus: – Det har vært helt avgjørende
Brikkene til småbarnsforeldrene Iris Edina Mujanic og Tor Erling Jonassen falt virkelig på plass. Det hadde ikke vært mulig uten banken - og besteforeldrene.
– Dette ser helt strålende ut. Nå håper jeg bare at naboene er greie, sier Tor Erling Jonassen og smiler.
For første gang er han inne i familiens nye bolig. Fra stuevinduet kikker han og samboer Iris utover det bilfrie gårdstunet som hører til den flunkende nye boligen deres på Hundvåg.
Paret er blant de første innflytterne i «Blomstermarkå», prosjektet omtaler seg som det mest fargerike og grønne boligtunet i Stavanger.
Mormor Adisa Mujanic er på plass for å passe barnebarna mens Iris og Tor Erling skal fordele flyttelasset rundt omkring i det 165 kvadratmeter store huset.
– Vi er veldig heldige som har familie som alltid stiller opp når det trengs. Nå gleder vi oss veldig til å komme skikkelig på plass. Vi hadde aldri fått denne muligheten hvis ikke det var for banken vår, sier Iris og utdyper.
– Etter at vi hadde solgt huset vårt i Sandnes, ønsket vi best mulig finansiering til nytt huskjøp. Vi fikk tips om Rogaland Sparebank. Da vi kom i kontakt med hun som nå er rådgiveren vår der, ble det raskt både bankbytte og boligkjøp, sier Iris.
De har ikke angret på noen av delene.
– Både Tor Erling og jeg er oppvokst her ute, og vi visste at vi skulle «hjem» igjen på et tidspunkt. Nå fant vi det huset vi hadde lyst på, og det var helt avgjørende at vi fikk banken med på finansieringen, sier Iris.
Rådgiveren lagret i kontaktlisten
I tillegg til konkurransedyktige betingelser trekker hun frem personlig rådgivning og kundeutbytte som to avgjørende faktorer for at de byttet til Rogaland Sparebank.
– Det er viktig for oss at vi har en tilgjengelig bank. Det var ikke helt tilfellet der vi var tidligere. Det er nok den største forskjellen. Rådgiveren vet hvem vi er, og hva vi trenger. Vi har fått et tett og godt forhold til henne og kan bare ringe eller sende e-post når det er noe vi lurer på eller trenger hjelp til, sier Iris.
Kathrine Svalestad Veland fra Jørpeland er banksjef i personmarked i Rogaland Sparebank. Hun mener en av hovedårsaken til at banken fortsetter å ta markedsandeler er den personlige oppfølgingen kundene får.
– Vi er lokal bank som tilbyr personlig rådgivning. Det setter mange pris på. I tillegg har vi kundeutbytte, og vi har rask behandlingstid, sier Svalestad Veland.
Lite styr med bankbytte
Hun forteller at mange kunder tror det er mye styr ved å bytte banken. Den myten kan både hun og samboerparet Iris og Tor Erling avlive.
– Nei. Det var overrakende kjapt og enkelt, sier den ferske kunden i Rogaland Sparebank.
Banksjef Svalestad Veland følger opp.
– Mange overvurderer hvor komplisert det er å bytte bank. Våre rådgivere samarbeider med vårt kundesenter, slik at kundene får flyttet både lån, forsikringer, sparing og alt som handler om dagligbank. Vi fikser det mest, sier hun.